Raskaus ja äitiys

Äitiysfysioterapeutti auttaa sinua voimaan hyvin läpi raskauden.

Miten äitiysfysioterapeutti voi auttaa sinua raskausaikana tai synnytyksen jälkeen?


Raskausaikana saat äitiysfysioterapiasta apua mm. seuraviin tilanteisiin:

  • Haluat tietää, miten voit harrastaa liikuntaa turvallisesti läpi raskauden.
  • Tuki- ja liikuntaelimistön kivut (esim. liitoskivut tai lantion seudun kivut) vaikeuttavat arkea ja estävät sinua liikkumasta.
  • Haluat valmistaa kehoasi ja lantionpohjaasi aktiiviseen synnytykseen. 

Lue lisää raskausdiabeteksesta ja fysioterapian roolista sen hoidossa täältä.

Äitiysfysioterapeutti osaa arvioida synnytyksestä palautumista ja auttaa ymmärtämään muuttunutta kehoasi.

Synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapiaan kannattaa hakeutua seuraavissa tilanteissa:

  • Haluat selvittää fysioterapeuttisessa jälkitarkastuksessa, kuinka olet palautunut synnytyksestä.
  • Sinun on vaikea hahmottaa ja hallita keskivartaloasi.
  • Keskivartalo tuntuu oudolta, erilaiselta kuin ennen synnytystä.
  • Haluaisit aloittaa raskaamman liikunnan, mutta et tiedä miten.
  • Selkäsi väsyy ja kipeytyy helposti.
  • Vatsasi pömpöttää.
  • Niska-hartiaseutusi kipeytyy ja on jumissa useammin kuin ennen raskautta tai synnytystä.
  • Tunnet kipua kyljissä, rintakehässä, lantion seudulla tai pakaroissa.
  • Hengittäminen on vaikeaa.
  • Epäilet kärsiväsi suorien vatsalihasten erkaumasta.
  • Lantionpohjassasi tuntuu painetta tai koet, että se painautuu alaspäin.
  • Kärsit virtsan-, ulosteen- tai ilmankarkailusta.