Miten äitiysfysioterapeutti voi auttaa sinua raskauden aikana tai synnytyksen jälkeen?

Raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen kehossa tapahtuu suuria muutoksia. Vaikka muutokset ovat luonnollisia, ne saattavat silti aiheuttaa arkielämään häiritseviä kipuja tai tuntemuksia. Kehon muutosten lisäksi muutoksia tapahtuu usealla elämän alueella. Oikeanlainen liikunta, kehon viestien kuunteleminen, kehon hahmotuksen lisääminen ja mahdollisten kipujen hoitaminen auttaa sopeutumaan kehossa tapahtuviin muutoksiin. Näihin seikkoihin saat apua äitiysfysioterapiasta. Äitiysfysioterapeutit löydät täältä.

Raskausaikana saat äitiysfysioterapiasta apua mm. seuraaviin tilanteisiin:

• Haluat tietää, miten voit harrastaa liikuntaa turvallisesti läpi raskauden.
  • Tuki- ja liikuntaelimistön kivut (esim. liitoskivut tai lantion seudun kivut) vaikeuttavat arkea ja estävät sinua liikkumasta.
  • Haluat valmistaa kehoasi ja lantionpohjaasi aktiiviseen synnytykseen.
  • Haluat tulla sinuiksi muuttuvan kehosi kanssa ja voida hyvin kehossasi.

Synnytyksen jälkeen äitiysfysioterapiaan kannattaa hakeutua seuraavissa tilanteissa:

• Haluat selvittää kuinka olet palautunut synnytyksestä.
  • Sinun on vaikea hahmottaa ja hallita keskivartaloasi.
  • Keskivartalo tuntuu oudolta, erilaiselta kuin ennen synnytystä.
  • Haluaisit aloittaa raskaamman liikunnan, mutta et tiedä miten.
  • Selkäsi väsyy ja kipeytyy helposti.
  • Vatsasi pömpöttää.
  • Niska-hartiaseutusi kipeytyy ja on jumissa useammin kuin ennen raskautta tai synnytystä.
  • Tunnet kipua kyljissä, rintakehässä, lantion seudulla tai pakaroissa.
  • Hengittäminen on vaikeaa.
  • Epäilet kärsiväsi suorien vatsalihasten erkaumasta.
  • Lantionpohjassasi tuntuu painetta tai koet, että se painautuu alaspäin.
  • Kärsit virtsan-, ulosteen- tai ilmankarkailusta.

Äitiysfysioterapiassa fysioterapeutti haastattelee, tutkii ja antaa juuri sinulle räätälöityjä ohjeita tarpeidesi mukaan. Äitiysfysioterapiassa otetaan aina huomioon asiakkaan voimavarat, elämäntilanne ja tavoitteet. Fysioterapiassa huomio keskittyy äitiin ja äidin toimintakykyyn.

Vatsalihasten erkauman korjausleikkaus

Vatsalihasten erkauma raskausaikana on täysin normaalia. Vatsalihasten erkaantuminen palautuu takaisin hiljalleen raskauden jälkeen. Vatsalihasten ja koko kehon palautuminen raskaudesta on hyvä käydä tarkistuttamassa äitiysfysioterapeutilla noin 2-4 kuukautta raskauden jälkeen. Vatsalihasten erkauma voi vaatia pitkäkestoistakin ja kokonaisvaltaista kuntoutusta. Joskus kuitenkin voi olla, että vatsalihasten erkaumaa korjataan myös kirurgisesti. Kuitenkin ennen tätä täytyisi harjoittaa intensiivista kuntoutusta, sillä usein tila parantuu kuntoutuksen myötä. Jos leikkaukseen kuitenkin päädytään, on asiaan perehtyneen fysioterapeutin ohjauksessa tehty kuntoutus leikkauksen jälkeen erityisen tärkeää.